::ASSALAMUALAIKUM~PEACE BE UPON US :: AHLAN WASAHLAN:: SELAMAT DATANG

Sunday, May 27, 2012

Nak tegur..tapi

.. tak berani...~

Bismillahirahmanirahim..da tak taw nk letak tajuk ape...lukisan tak seberapa..moga ada manfaatnya..^_^ (sila klik pd gambar utk baca dgn lbih jelas)
tajuk diatas adalah ulangan post..kali ini,, topik yang sama..tapi perasaan saya cukup berbeza...
hari ini PTSL, sedang gigih nak siapkan tesis..oleh kerana tiada tempat, saya duduk bdekatan dgn  pasangan yang sedang menuntut ilmu bersama, tapi saya tak tahu  dimana keberkatannya bila maksiat bersama mereka..
Bila kawan-kawan buka topik kapel dan sebagainya, saya slalu buru-buru mahu pulang, saya rasa tempat saya bukan di situ,.. saya cuba positif, mungkin Allah letakkan saya disitu supaya saya buat sesuatu tapi tak ade ape-ape pon yang saya buat..saya hanya mampu tahan air mata.. sy tak dapat cakap apa-apa malah saya terdiam..kelu..kepala ligat memilih kata dan bahasa..tapi tak tahu kenapa semuanya tak keluar-keluar dari bibir ini. Sedar- sedar, saya sedang menyapu air mata sendiri..ketika itu mereka semua sudah melangkah pergi.
Setiap kali saya begini,  saya merasakan  saya adalah orang yang cukup dhaif dan kasihan=(
Saya selalu berbicara sendiri..”Cukuplah menangis dan buatlah sesuatu, sungguh tangisan itu tak mampu merubah apa-apa..”
Bila orang mngutuk hamba allah yang berbuat 'buruk’, saya selalu sedih dan malu dengan diri saya, sebab orang-orang  itu adalah rakan-rakan, ahli keluarga  yang terdekat dengan saya.. sungguh, demi ALLAH saya cukup  terasa.. siapa yg tidak terasa jika orang yang disayangi itu diper’kata’kan oleh orang lain..saya rasa saya cukup kenal mereka,, tetapi ‘perbuatan mereka yang satu itu sering saja buat saya seolah-olah langsung tidak ‘mengenali’ mereka.. saya ter’kilan’..ikut hati mahu sahaja men’jauh’kan diri..agar tidak ter’palit’ sama..
Bukan ‘salah’ mereka tapi ‘salah’ saya..sy ‘tahu’ tapi mereka ‘tak tahu’..sy ‘sedar’ tapi mereka ‘tak sedar’..kenapa bukan saya menyedarkan mereka?? Ahh,, alas an saya, TAK MAMPU, lemahnya iman saya...kerapkali dengan seribu satu alasan!..tak tahu Allah perlu beri ‘mukjizat’  apa pula pada saya agar saya ‘mampu’...
Mereka itu sebuah ‘kesedaran’ buat saya..Allah pilih mereka untuk diuji , bukan saya, sebab Allah tahu saya tak mampu.. bila melihat mereka, saya bermuhasabah diri, saya belajar dan mengambil iktibar dari mereka..
moga kalian diberi kekuatan utk  satu perubahan~saya sering doakan kalian..mungkin itu je yg saya mampu..

~luahan seseorang yang sedang kecewa dgn diri sendiri~ layakkah aku bergelar ‘pendakwah’?? ketika ini, masih saja mengelap air mata.. sedang keadaan diluar terus-terusan seperti itu..

8 comments:

Sirr said...

you have ur drawing...:D
i have my writing..if only by this we can give advise..saling ingat mengingatkan..its much better than doing nothing~

All the best!

zigaki asrar said...

salam.
bos kecik!
pndai plak lukis2 ni eh...
huhu..
simple n nice n attractive!
congratz..

mawarlarangan said...

salam ziarah dan salam ukhuwwah fillah ya ukhti..

Jalan Dakwah itu cukup berliku dan memerlukan kesabaran yg sngt tinggi, tp ingatlah jalan yg berliku itulah yg menjanjikan kebahagian yg sejati.

Ukhti, Allah itu Maha Mengetahui,Dia tahu niat suci murni enti itu, dan Dia pun tahu bahawa enti tidak berdaya.InsyaAllah suatu hari nanti enti akan berdaya juga untuk mencegahnya.

insyaAllah Allah akn mengira usaha enti ini untuk berdakwah.

nice drawing n cite ^_^

hazyra said...

sirr: syukran sis..keep remembering each other ya!!..do da best that we can..
zigaki:ye bos besar..mlukis ni hobi sy..tq 4 da compliment..
cik mawar:insyaallah,ana akn ingt kata2 nti..doakan ana kuat!!nway tq

ana aliya said...

salam..pandai akk lukis.. lukisan akk ni wat org gelak xcukup tanah..hahaha..cantik,kelakar, penuh pengisian..

betapa lemah nye iman kite kak..kite hnye mmpu doa je..untuk diorg berubah..sebenanye yg xmmpu lepas suara kite..hati kita dah jerit tp xmau keluar..tangn kaku..suara beku..

hazyra said...

ana aliya:hee..syukran..akak hrp hobi melukis ni jadi medan dakwah jgk..spy tak mlukis sia-sia..

betul22..sukarnya nak melafaz teguran..kelu lidah berbicara..hanya doa yg bisa diiringkan..

NAJ HEBAT said...

sabar je la.. naj pon sama.. slalu nampak dating kat kafe la.. kat mne2.. tp nak tegor mmg x terjawab. mejeling, pandang benci aje la bende tu..

fireris said...

one word : GREAT!