::ASSALAMUALAIKUM~PEACE BE UPON US :: AHLAN WASAHLAN:: SELAMAT DATANG

Sunday, March 8, 2009

hijab



Wahai hati..

Yg diselubungi hiba

Kenapa?Entah..

Agaknya hilang kekuatan

mencari-cari..

semangat yg hilang

harapan yg pudar..

berhentilah berharap pada manusia..

kamu mahu sokongan?

bukan ke hanya Allah sebaik-baik sandaran…

cukuplah Allah sebagai pendampingmu..


Minggu lepas, dgn perasaan yg macam2..bercampur baur..Kebetulan berborak dengn sorg kawan..sblm nak nek bas balik ktsn...Tak tau cane..ttibe ktorg borak tntg aurat..topik tudung..Tak ingt camne flow nye..tapi kwn ni stat crite..


“aku dlu tak pnah pkai tudung pon…sblm masuk ukm ni.

Kat matrik..kat skola sume mne pakai tudung..

ttibe je aku rase nak pakai tudung..then mse orientasi pon start pakai..

Lepas abes orientasi rase nk bukak blk..tapi tetibe ade terbace risalah badar..dtg dpn pintu..ayatnye..

"Kalau nk masuk islam masuk secare keseluruhan.."


("Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya, dan janganlah kamu turuti langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.Tetapi jika kamu menyimpang (dari jalan Allah) sesudah datang kepadamu bukti-bukti kebenaran, maka ketahuilah, bahwasanya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana "-al baqarah 208-209)


Then aku pon cam terdapat hidayah..eceh..( kitorg pon gelak)

Pastu..aku terus pakai..smpai skrg..

Sbb family aku ..kakak-kakak tak pki tudg pon…

Kakak ipar pon tak pakai..Mak je yg pakai..

kalau aku pakai pon..dorg msti tnye tak panas ke..mcm2 ar..

Ya allah..kagum betul dgn kwn sy nih..sy btul2 cam terharu sgt ble dgr dy cerite..Sbb dalam pandangan saya….dy mcm seorang yg keras..sgt sukar dipujuk..tidak mudah terpengaruh..Die cam jenis yg sgt susah nk ikut2 org..then bagi sye hati dye ..dingin ke??em tak reti nk cerite..Gaya yg mcm sporty..nmpk keras dr luaran..ape2 yg ktorg2 nk wat..klu dy tak suke..dy takkan buat..

Dye crite ag..

"Kalau ak nk pakai takde org leh paksa2 aku..Mmg kemahuan sndrik..

Takde pon org suruh..Klo mak aku suroh pon aku takkan pakai

Slagi aku tak nak.."

Sume dy wat sndrik.Bile dy wat kputusan nk pki tudg..Die beli tudg sndrik,Baju pon dia ubah sendirik..Kalau tak..dlu pakai bju lengan pendek n suar ade yg style koyak,tapi Alhamdulillah..skg..tak lagi..

syukurnye..

Tapi..sy btul2 cam kagum bile dgr…btape lembut nye hati dy….mnerima ajaran islam…mudah je..takde spe2 pon ajak…family pon tak de support sgt..dy wat kputusn sndrik je..tak payah ckp banyak..kire cam dia sgt bijak..bukan bg sy wanita islam lain yg tak tutup aurat itu tak bijak..tpi susah sgt nk bukak pintu hati..payah nye nk ajak..sedangkan hati mereka lembut selembutnye... bukan tak pandai..ada yg bijak2..ilmuwan … tapi utk bnde yg mudah..tntg tutup aurat.. mcm tak nak fikir..atau buat2 tak tahu..

mungkin org lain..sye tak kagum camni..tapi utk kwn sy yg sorg ni..sy rse dy special sgt..sbb sy anggap dy ..mcm susah je nk trime pndpt org…tapi cam tak sangka hati dye lembut sgt..rase besarnye kuasa allah..betul hidayah itu milik allah..

sy macam dpt pngjrn besar lps dgr cte dye..like tazkirah or tarbiyah mantap..dr satu kisah yg agak biasa..tapi ckup mngajar diri saya..utk hati yg smacam dilanda putus asa akhir2 ni..

ok..thanks ..myfriend..sharing ur story..it teach me a lot ..da tak sedih dah..

so kat sini..as daie..dun ever give up utk bdkwh..keep up..sampaikan yg haq..

cegah yg mungkar..learn to be patient..

kdg2 rse mustahil..but believe impossible is nothing

jgn terlalu bharap pd kesempurnaan..

jgn terlalu bergantung kekuatan pada manusia..

lastly..yakinlah bahawa..hidayah dan syahadah itu milik allah..=)



3 comments:

siti 'aisyah nadiah said...

wahh kagumnya.. bergenang pulak air mata baca post ni.. betapa besarnya kekuasaan Allah swt..

Sirr said...

masya allah!
AllahuAkbar!!
moga sahabat hazy tu terus istiqamah dan moga kite2 juga terus istiqamah..
bacA blog2 sahabat buat kite rase utk terus melayari lautan duniawi..
huuu...terharunye ada kawan2 yg baik2..yang care pasal sahabat2..
rindu hazy~
terus berjuang!

hazyra said...

um...nape tak pasan ade comment nih..rindu kat sume222 shbt....^_^