::ASSALAMUALAIKUM~PEACE BE UPON US :: AHLAN WASAHLAN:: SELAMAT DATANG

Friday, July 3, 2009

U:J:I:A:N dan I:M:A: N



“Ya allah..!! ujian datang lagi.. …

Aku..gelisah… “mana iman ???iman di mana kau??”

Iman menyahut.. “aku disini..”

“Kau masih ada?”

“Ada..buat jiwa yang sentiasa mencariku..”

“Tapi..kenapa kau semakin menjauh..?”

“Tidak..aku sentiasa disini..”

“Aku tidak merasa kehadiranmu....”

“Masakan kau merasa kehadiranku apabila kau membenci ujian..malah kau tidak mahu menerimanya apabila ia datang..”

“mana mungkin aku akan bahagia menerima kunjungan ujian??!! malah jauh sekali untuk aku menjemputnya.. untuk apa??!!Tidak kah kau tahu ujian itu selalunya menyakitiku..!!”

“tidakkah pula kau sedar pada ujian itu akan hadirnya kekuatan iman?? jika kau benci ujian..mana mungkin kau dapat merasa nikmat iman..”

“..aku takut..aku tak mampu..aku tak mahu..knapa ada ujian....??”

“Aku benci ujian..aku hanya mahukan iman..tapi kenapa iman , kau selalu bersama ujian??”

“Kerana aku akan hadir pada jiwa yg diuji..dan jiwa yg diuji itu seharusnya menerima ujian ..maka disitu wujudnya iman..malah..betapa besarnya ujian yg tiba..akan mencerminkan iman yg benar-benar mantap..bila disertai dengan kesabaran..”

Dialog ini adalah analogi buat saye yg sentiasa berfikir inginkan kemanisan iman..mana mungkin iman itu dirasakan jika tidak hadir padanya ujian..ujian itu lah sebenarnya menguji sejauh mana keimanan kita..mana mungkin kita mengaku beriman sedangkan kita tidak diuji..

'Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; 'Kami telah beriman,' ('Iam full of faith to Allah') sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta.'
(Surah Al-Ankabut ayat 2-3 )

Alhamdulillah jalan kita tak pernah sunyi dari ujian..pastinya ia utk menguji keimanan kita... kadangkala tewas mentarbiah diri utk kuat menerima ujian..puas berfikir..setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya..tapi hati masih tak dapat mencerna baik apa yang ditafsir oleh fikiran..puas kita pujuk hati..selarilah dengan fikiran..tapi..gagal..akhirnya air mata tetap mengalir..walau minda kita sedar..ini hanya ujian semata-mata dari allah..

UJIAN DAN IMAN INI BEGITU BERKAIT..ADA UMAT ISLAM YANG BILA DATANGNYA UJIAN..IMANNYA MAKIN BERKURANG..KERANA ASYIK MENGELUH MALAH TIDAK REDHA DENGAN UJIAN YANG TIBA..ADA JUGA YANG BILA DATANGNYA UJIAN..IMANNYA MAKIN BERTAMBAH ..MAKA

BERSABARLAH KITA DENGAN UJIAN YANG TIBA..

JIKA KITA SEDIH..MENGADULAH DALAM SUJUD DAN DOA..

APABILA KITA JATUH ..BERUSAHALAH BANGUN SEMULA..

BILA KITA TERLEKA.. SEDARLAH KITA DENGAN AMARAN PENCIPTA..

BILA KITA MERASA DUNIA ITU NERAKA..INGATLAH BAHAWA SYURGA ITU INDAH.. ^_^


~in the middle of difficulty lies oppurtunity~=)

1 comment:

mr. said...

yup..ujian tu kdg2 membuat kita terduduk kelu berlinang air mata..
mb ad hikmah =)
mesti kuat!!!huhu..me