::ASSALAMUALAIKUM~PEACE BE UPON US :: AHLAN WASAHLAN:: SELAMAT DATANG

Thursday, August 6, 2009

~Ukhwah itu indah~



Alhamdulillah..Jumaat yg lepas..amirah ngan kak acik datang ke bangi..gaye surprise je..sbb kbtulan kak cik nk jmpe kak na...seronok rse dpt jumpe shbt2 ktsn..terubat rindu..

Ikot la diorg g jalan..dalam kete dapat kami wat usrah..naqibahnye kak na ( cekgu yg berwibawa..dan rajin bercerite..ehem2)..mad’u nye..saye..amirah ngn kak acik yg tgh concentrate bawak kete..

Kisah 1

kisah sahabat Rasulullah iaitu Saad Bin Muaz. Saad Bin Muaz adalah seorang hamba antara sahabat yang paling hitam pada masa itu, dibandingkan Saad dengan Bilal, Saad dikatakan jauh lebih hitam dari Bilal. Saad mula memeluk Islam ketika berumur 31 tahun dan Syahid pada umur 37, seorang yang tinggi iman. Ketika berhijrah ke Madinah beliau ingin untuk mendirikan rumah tangga lalu dipinangnya perempuan di Madinah, kerana kulitnya yang hitam pinangannya telah ditolak berkali-kali oleh wanita2 Madinah. Rasa kecewa dengan peristiwa ini lalu beliau mendatangi Rasulullah untuk mengadu, “wahai Rasulullah, adakah hinanya aku ini kerna kulitku yang hitam sehingga pinanganku ditolak berkali-kali” lalu Rasulullah bekata “jangan bimbang Saad, engkau adalah orang yang aku jamin” lalu Rasulullah memanggilkan sahabat2 yang lain untuk bertanyakan kepada meraka akan rumah seorang wanita yang terkenal dengan kecantikannya di Madinah. Lalu Rasulullah menyuruh sahabat2 tersebut membawa Saad untuk di pinangkan kepada Saad atas jaminan Rasulullah. Alangkah gembiranya Saad di saat itu kerana dirinya dijamin oleh Rasulullah untuk dikahwinkan dengan wanita yang cantik.

Maka Saad pun dibawa oleh sahabat2 kerumah wanita yang cantik di Madinah itu. Ketika sampai di rumah tersebut, lalu Saad dan sahabat2 di layan oleh bapa kepada wanita tersebut. Lalu sahabat2 yang lain menyampaikan hajat bahawa Saad telah dijamin oleh Rasulullah datang untuk meminangka anaknya yang cantik tersebut. Bapa wanita kemudian gembira kerana salah faham menyangka anaknya dipinang oleh Rasulullah. Oleh kerana Saad seorang yang jujur lalu dinyatakan maksud yang sebanar bahawa beliaulah yang ingin meminang wanita yang cantik tersebut. Bapa wanita tersebut kemudian bertukar menjadi marah kerana menghina Saad yang berkulit hitam ingin mengahwini anaknya yang cantik. Saad pun balik berjumpa dan mengadu kepada Rasulullah. Perempuan yang cantik ini kemudian menegur bapanya kerana menolak pinangan Saad kerana Saad adalah seorang yang di jamin oleh Rasulullah, dan ketentuan oleh Allah. Lalu bapa wanita pergi mengejar Saad dan meminta maaf dan menerima pinangan Saad di depan Rasulullah. Rasulullah lalu menanyakan Saad samada beliau memiliki wang. Kerana mengetahui bahawa Saad tiada wang untuk berkahwin maka disuruhnya untuk meminta wang kepada Abd Rahman, Usman dan Ali. Dan Rasullulah menyuruh Saad membeli kelengkapan untuk perkahwinannya.

Ketika sedang membeli keperluan untuk perkahwinan Saad terdengar seruan jihad dari Rasulullah “wahai pemuda2 Islam bersiap sedia segera kerna musuh sedang datang untuk menyerang kita”, lalu Saad menukar fikiran dengan membeli kelengkapan perang siap sedia dengan baju perisai dan kuda untuk berperang. Dan Saad dengan segera pergi berbaris paling hadapan dengan sahabat2 lain dengan siap berpakain perisai perang. Kerana baju perisai yang lengkap, Saad tidak dikenali oleh sahabat2 lain. Takdir Allah Saad telah syahid dalam peperangan tersebut, dan selepas perang jihad tersebut, sahabat2 terkejut kerna tidak menyangka orang yang berperisai lengkap tersebut adalah Saad, mereka sedih dan tidak menyangka kerana Saad sedang bersiap sedia untuk perkahwinannya.

Berita syahidnya Saad ini segera disampaikan kepada Rasulullah dan Rasulullah berkata “di saat kematian Saad bergegar arash Allah dan menangis para malaikat di langit dan di bumi”. Saad Bin Muaz dimuliakan oleh Allah di saat kematiannya adalah seorang yang hanya 6 tahun jangka hayatnya dalam Islam.

Kisah 2

kisah pelawak di zaman rasulullah saw.. abu nawas..

satu hari ade dua orang sahabat berjalan didalam hujan lebat..meraka melintasi rumah abu nawas.abu nawas nampak mereka berjalan didalam hujan tetapi tidak menjemput mereka masuk kerumahnya. Lalu mereka pun bertanya..”kenapa engkau tak ajak kami masuk kerumahmu..kamu tak nampak ke kami berjalan dalam hujan ni??”

abu nawas pon jawab “bukan aku tak nak jemput kamu masuk..tapikan..hujan ni rahmat allah..apa salahnya sesekali berjalan dalam rahmat allah..kan bagus..”

mereka pon pulang apabila mendengar jawapan abu nawas..

satu hari abu nawas pula berjalan dalam hujan lebat dan sahabat dua orang tadi nampak tapi kali ni diorang nak kenekan abu nawas pulak.

Abu nawas pon tanye pade dorg.. “kenape kalian tak jemput aku masuk..kan tgh hujan ni..?”diorang pon jawab “kan hari tu kamu yang kate hujan ni rahmat allah..kan bagus berjalan dalam rahmat allah..sbb tu kami tak jemput kamu masuk..”abu nawas pon jawab “bukan ape..hujan ni kan rahmat allah..takkan saye nak pijak rahmat allah..”

Emm..bgitulah kisahnye..ade lagi kisah 2 lain..tapi tak bpe ingat..hhee..

Emm..malam esok tu g konsert antara dunia..(raihan ,rabbani,hijjaz dan shoutul harakah)

Mmg jam mse nak g shah alam..sbb jalan lagi stu ditutup sbb demo bantahan isa..

~BEBASKAN MALAYSIA DARI ISA !!~(tahniah pada semua penggerak )

Sblm g konsert snggah masjid shah alam..da lame tak singgah masjid nih..

Emm..ade la jgk sye menguap-nguap dlm konsert ni..sbb gelap je kan..mau je lelap…amirah kat seblah kjap2 terlelap..hehhe..konsert ni lbih pade nak mengingatkan kite jasa2 ibu ayah kita..dan ingat mati~mati itu pasti~

Bile sampai part shoutul harakah je..sume smngat..baru perasan..knape muslimin ni cam bile lagu2 shoutul harakah je ..bru semangat ..rupenye..kita2 yang berjiwa muda ni sukakan lagu yg rentak rancak dan sukakan lagu2 yg bertemakan jihad..kbnyakan lagu2 nasyid kt msia ni lebih kepada muhasabah dan gaye2 slow..hemm..pas ni kne wat byk lagi lagu2 yg berunsur jihad..utk jiwa2 yg muda ni..bru mantap!!..

Spt kata ustaz dalam ummah talk semalam..

Kita perlu cari alternative utk pemuda2 yg sukakan hiburan yang melalaikan dan mengundang maksiat dengan membawa mereka kearah hiburan yg bermanfaat ..ni task utk kita semua sbg daie..insyaallah..!!

pas abis konsert ..tumpang umah kak madyt..kbtulan kak naimah pon ade skli..then sempat ag makan wlupon da pkul 1.30 pagi..time kasih pade tuan rumah..esoknye smpat balik ktsn..emm..rindu kat sume2 shbat n lebih2 ag surau g ngan f....smoge diberi kesempatan ag lain2 kali utk dtg ktsn..insyaallah..^_^


2 comments:

ummu muslim said...

salam...hazira...
bagus hazira...cari balik cerita penuh Saad bin mua'dz tu...lagi cantik kalau hazira tulis relation kisah2 yg kakna cite tu to our daily life sebagai penggerak dakwah... insyaALLAH...

hazyra said...

tahnks atas nasihat kak na..insyaallah..