::ASSALAMUALAIKUM~PEACE BE UPON US :: AHLAN WASAHLAN:: SELAMAT DATANG

Sunday, February 6, 2011

ada apa dengan himpunan aman?


Bismillahirahmanirahim, bengkel it kelmarin menemukan dengan shbt2 selangor yg dirindui.. berbagai cerita dikongsi bila bertemu kampus yg berbagai.. sempat berbual dengan sahabat yg mengambil jurusan perubatan di Ireland  dan sekarang menyambung 2 tahun terakhir di penang medical school, sambil2  bercerita, saya mengajaknya turun demo menghantar memorandum di kedutaan amerika syarikat semalam.. dia  bercerita.. “kami pernah juga ikut rakyat sana berdemonstrasi.. kat sana, polis tak akan berkasar sikit pun pada rakyat yg bersuara dalam demonstrasi aman..  polis di sana bebas, tak terikat dengan kerajaan.. kalau nak tahu,polis siap jaga keselamatan kami lagi dan kawal lalu lintas untuk memberi laluan kepada kami..pemimpin kat sana terbuka ..”

demonstrasi@himpunanan aman dilihat mampu menyuarakan pandangan rakyat yang tidak didengari bagi sesetengah pemimpin yg seolah2 buta, tuli danbisu. maka kerna itulah rakyat pilih jalan demonstrasi ..pilih menggunakan pembesar suara , supaya dah takda alasan bagi  pemimpin yg berpura-pura seolah2 tak mendengar, pilih guna himpunan  apabila rundingan melalui wakil dua tiga orang tidak dipedulikan..pilih utk membuka mata rakyat bila pemimpin sendiri tidak mahu melihat. (x spesifik pada org2 tertentu ye..ini merujuk pada semua pemimpin2 yang tidak peduli suara rakyat)
 demo isu mesir
kalau ada yang kata himpunan ini mengancam keselamatan negara, lebih baik datang sendiri dan lihat ..baru tahu keadaan sebenar..ini tidak, kalau hanya menonton ‘kotak empat segi’ itu, dan mendengar critera ‘penglipur lara’yg mengulas lalu percaya bulat2..kalian telah bersikap tidak adil !

Pengalaman sendiri dlm bbrapa siri himpunan aman y disertai..apa yg dilihat,pihak polis yang berkasar dan mulakan huru hara, sembur gas pemedih mata , sepnduk2 dirampas dan ditarik2..sapa tak kelam kabut?? lihat saja himpunan aman semalam, bertujuan beri desakan terhadap Amerika Syarikat dengan menggesa ejen negara itu berundur dari Mesir, tidak campur tangan dalam urusan rakyat Mesir memilih pemimpin mereka serta mendesak seluruh dunia memberi tekanan kepada Mubarak agar meletakkan jawatan…perlu juga ke pihak 2 yg berkenaan melatah??perlu juga ke menyembur water cannon dsbgnya?? Apa salahnya menghantar memorandum yang mewakili suara rakyat, atau membantah kezaliman..rakyat yang peduli isu tidak langsung dihargai..adakah ini cara terbaik melayan suara rakyat??

Ada juga komen2 ‘membina’ dpda kwn2.. “buatpela penat2 nak pi demo,buat letih je..tak pasal2 kena tangkap.” Kalau semua orang berfikir macam kalian, sampai bila pun kemungkaran dan kezaliman berleluasa, masing2 mementingkan diri, fikir periuk nasi sendiri..

Lihat saja Mesir, kalaulah semua rakyatnya mengambil sikap tidak peduli, sikap pentingkan diri, tidak bangkit mulakan tunjuk perasaan dan bantahan ..sampai bila pun kezaliman dibiarkan tanpa pembelaan, sampai bila pun Mubarak terus menzalimi rakyat dan Amerika masih terus bermaharajalela  campurtangan..

masing2 antara kita semestinya ada pendapat berbeza dalam isu demonstrasi, namun buka mata dan lihat sendiri..jangan mjadi orang yg berat sebelah dan tak adil dalam menilai sesuatu..
 demo palestin
 demo air

>>artikel ini hanya ulasan penulis tentang situasi sebenar demonstrasi @himpunan aman yang selalunya dimanipulasi oleh pihak2 tertentu demi kepentingan peribadi. .buat pihak2 yg berkenaan, kalau berani, tulis dan ceritalah perkara yang sebenar>>

5 comments:

Mr Nawawi said...

mybe leh selitkan dalil..supaya hujah kita konkrit..

hazyra said...

syukran ats cdgn,ana tak mahu letak dalil bahas tntg himpunan aman krna akn dtg byk pcnggahan ulama tntg himpunan itu sndri dan ana bukan org yg layak bahas hadis dan dalil..
cukuplah ana menceritakn realiti demo sbnar yg slalu dimanipulasi media bagi menampakkan demo ini seolah2 krja sia-sia dan menakutkan rakyat

azam baizen said...

setuju pasal demo ni ! mmg patut pon wat at least kiter tnjk support sbg umat Islam kiter yg mahu bantu sedara Islam kat Mesir tu.

Anonymous said...

Bismillah.
Alhamdulillah setuju dengan artikel ini.

Cuma barangkali kesilapannya apabila ada saudara/i yang membewa bendera mewakili kelompok masing2.

Berbeza dengan himpunan yang berlaku di mesir kali ini.
1- Langsung tiada bendera ikhwan yang di angkat.
2- Banner semuanya merujuk kepada tujuan berkumpul.

WAllahu'alam

Anonymous said...

moga2 apa yg dibuat dpt menambahkan iman masing dan bukan sekadar buang masa~