::ASSALAMUALAIKUM~PEACE BE UPON US :: AHLAN WASAHLAN:: SELAMAT DATANG

Monday, September 7, 2009

ApA bezA sukA dan cintA??


Bismillahirahmanirahim..

alhamdulillah..sebelum berbuka puasa semalam..saya dan sahabat2 smpt berdiskusi sbntar..soalan shbat saye.. “ape beza hidayah Allah dan taufiq Allah??”

lupa sye nak nyatakan definisi taufiq dan hidayah allah..hidayah allah adalah petunjuk atau keinginan yg lahir dalam hati utk bbuat kebaikan manakala taufiq adalah apabila kita telah mlkukan kebaikan tadi..jadi bukan mudah utk kita mndpt hidayah dan seterusnya melaksanakannya..ia hanya dtg dr hati yg cinta pd pencipta..

jadi..bagaimana nak mndptkan Taufiq Allah ni ..dgn berusaha mndptkn ksih syg allah..

kita dituntut buat perkara-perkara sunat terutamanya ibadah sunat..sbb apa?? Amalan2 WAJIB ni hanya nak bg kita terlepas dari azab neraka je..tapi amalan sunat nilah yang membolehkan kita dapat keredhaan Allah utk ke syurga nya..

Klo kiter just buat amalan wajib.. kita hanya dapat cukup-cukup makan je.macam exam gak..klo ade 100 soalan..kite perlu jawab 4o je untuk tak fail..tapi pastikah kite yang 40 tu btul sumenye??..msti ade salah..right?? then, kite pon jawabla sume soklan utk selamat..itupon kite cube2 je ..main taram ..or hentam..sbb tak bape tau..tapi masih mencuba…mane la tau kot-kot ade yg btul

Same la gak aplikasinya dalam ibadah..buat sehabis boleh..msti buat jugak amalan tambahan..untk mlayakkan kita LULUS masuk syurga…bukan stakat lulus..tapi cemerlang..dgn mndapat keredhaan allah..

Jadik..jomla kite same2 topup2 amln sunat..toksah le dok OVER CONFIDENT sgt..mcm da conpem2 je layak ke syurga..padahal???wallahualam..(psanan ni lbih kpd dri sye sndrik sbnanye..)

Amalan sunat ni dpt buktikan kesungguhan kita kpd ALLAH..lagi stu prlu diingatkan..bukan amalan yg byk melayakkn kita masuk syurga..tapi KEREDHAAN ALLAH..nmun buat byk2 amalan adlh satu cara membuktikan CINTA kite pd Allah..

SO…apa beza SUKA dan CINTA??pastinya tak same kan??..suka ni tak sehebat cinta..klo kita suka.. kita hanya buat ape yg sepatutnya tetapi klo kita cinta..kita akan buat prkara2 tambahan..added value..

so..klo NAKKAN SESUATU..MSTI USAHA LEBIH..MESTI2X..

Okeh..takmo cakap panjang..pikir2 sndirik..sye pon pikir skali..credit buat shbt sye ni.. “syukran ukhti..mengingatkan ana..”

2 comments:

Muhammad Hafizan bin Abd Hamid said...

slm juang..
sekadar berkongsi..
hidayah: perasaan atau keinginan yang lahir dlm hati utk buat sesuatu kebaikan..
taufiq: apabila kita dh laksana atau lakukan sesuatu kebaikan td..
wallahualam..

hazyra said...

syukran..ana lupa nak letak mksd taufiq dan hidayah..trus kpd isi yg shbt ana smpaikan..tntg kasih syg allah..jzkk