::ASSALAMUALAIKUM~PEACE BE UPON US :: AHLAN WASAHLAN:: SELAMAT DATANG

Tuesday, February 14, 2012

RASIONAL VS EMOSI





Kita selalu berbahas mengenai rasional dan emosi, kerana dua-dua kompenen ni saling berkaitan dalam penyelesaian masalah dan pembuatan keputusan. Setiap hari kita berhadapan dengan proses pembuatan keputusan, boleh jadi setiap minit dan saat. Bermula bangun tidur pagi tadi kita sudah perlu memilih, nak terus tarik selimut atau bangun..klo tak bangun, alamat terlepasla qiamulail..


.. .jadi saya cuba ulas sedikit supaya kita jelas  tentang emosional dan rasional ni memandangkan dalam kelas psikologi kami belajar tajuk ni dalam subjek decision making and problem solving..rugi rasanya kalau belajar tapi tak share~


kita secara commonnya, selalu underestimate, kuasa yang terdapat pada emosi..kata orang kebanyakan,,, “kalau ikut emosi ,kita jadi tak rasional.”..disitu kita telah silap menilai emosi. sebenarnya emosi adalah komponen yg sangat perlu dalam membuat keputusan rasional sehinggakan tanpa emosi  keputusan kita langsung boleh jadi tak rasional.


Cth kes phineas gage, dan kajian kes damasio tentang pesakitnya, Elliot yang mengalami kerosakan pada bahagian otak frontal-yang mana kat bahagian tu sangat terlibat dalam ekspresi emosi. Elliot ni orang yang sangat pandai ,IQ dia sangat tinggi namun akibat kerosakan itu, dia ada masalah dengan perasaan sehingga dia kurang dan hampir tiada perasaan. Dia seumur hidupnya menjadi orang yang sangat bermasalah dalam membuat keputusan sehingga nak decide makan kat restoran mana pun sangat sukar.   Sepatutnya apabila dah takda komponen emosi, Elliot patut boleh buat keputusan yang rasional namun dia gagal.Banyak lagi kajian kes yang telah membuktikan komponen emosi tu sangat perlu dalam buat keputusan yg rasional. 


Dalam cerita movie ‘I robot’ yang lecturer saya tayang dalam kelas, ada satu part ni, kemalangan brlaku dimana seorang lelaki agen fbi dan sorg budak kecik tenggelam dalam air..robot ni perlu selamatkan salah satu daripada mereka. Oleh kerana robot ni punya calculation guna statistik, logic dan hape2 lagi ) lelaki fbi tu yang patut diselamatkan.. so dia selamatkanla lelaki tu. lelaki tu frust ‘gila-gila’ apasal robot tu kejam sangat..tapi betullah, robot tu kan takda otak, mana dia ada emosi, jadi dia hanya guna logik. 


saya berbual dengan rakan sekelas..adik perempuan dia tak boleh pregnant atas faktor suami dia takda benih..tapi adik dia tu sangup amik anak angkat, dia tak sanggup tinggalkan suami dia
Kawan saya kata: “tapi kalau lelaki kan.. lain tau! Diorang  sanggup  ceraikan isteri diorang..kalau isteri dia mandul…


Saya jawab: “ ahah..sebab lelaki kan lebih rasional..betul la tu tindakan dia, kalau ikut logik, memikirkan untung rugi kahwin dengan perempuan yang tak boleh beri zuriat..


Kami jawab sama-sama ..”Err…RASIONAL la sangatttt”~


Apabila kita terlalu pntingkan rasional dan logik, kita sampai hilang hati perut..dan akhirnya keputusan tu langsung jadi tak rasional.


Sebab tu la ada banyak perkara dalam membuat keputusan,ada masanya kita tak boleh bagi jawapan logik, tapi  mudah kata ia bergantung pada hati perut shaja!


Contoh syura, kita berbahas dalam memilih calon kepimpinan, kenapa orang nak sangat letak seseorang itu, sampaikan satu tahap kita sudah beri pelbagai fakta logik yang mampu menolak seeorang itu, namun semua orang tetap pilih orang berkenaan. Adakalanya xda sebab kukuh pun…lecturer saya menjelaskan, faktor mudah sebenarnya..adalah EMOSI..jawapannya kerana  kita suka pada orang itu!!..


Senang ceritala, nak pilih calon suami... calon A hensem, kaya , bijak , baik..calon B pula, hensem sikit, duit tak seberapa, baik jugak…tapi wanita ni pilih calon B pula.. bila ditanya apa sebabnya, dia tak dapat jawab dengan jelas..sebenarnya faktor mudah, sebab dia SUKA orang tu..!ha..kan senang~


Jadi tanya pada diri kita..adakah bila kita guna komponen emosi atau perasaan..kita terus jadi tak rasional???dan bila kita guna logik, adakah kita sudah cukup rasional??


Tambahan..Dalam membuat keputusan rasional, kita juga mementingkan kepuasan..adakala sesuatu pilihan itu bukan yang paling optimum namun cukup sekadar kita puas hati..ini yang disebut dalam teori kepuasan herbert simon~
  “people satisfice rather than optimize” 


Penulisan ni hanya nak buat pencerahan supaya  kita tidak terlalu stereotaip pada  istilah emosi sebab emosi itula membuatkan manusia lebih rasional, Namun perlu berhati-hati bila menggunakan emosi secara berlebihan, adakalanya kita tak sedar kita sudah berlaku tidak adil pada orang lain..

jadi belajarlah seimbangkan rasional dan emosi secukup rasa supaya kita menjadi seorang pembuat keputusan yang bijak!

No comments: