::ASSALAMUALAIKUM~PEACE BE UPON US :: AHLAN WASAHLAN:: SELAMAT DATANG

Saturday, March 17, 2012

tarbiyatul aulad


Bismillahirahmanirahim, Kali ni nak berkongsi sedikit tentang kanak-kanak.Kenapa pilih tajuk kanak-kanak ye? mungkin sebab terasa nak further psikologi kanak-kanak..banyaknya pilihan, kejap nak jadi kaunselor rumahtangga, kejap nak wat konsultan, kejap nak jadi ahli psikologi klinikal ..pening-pening
Sebagai ahli psikologi , saya suka wat eksperimen apa yang dipelajari dalam psikologi pada kanak-kanak kerana mereka ni jujur dan kita sangat mudah melihat ekspresi dan respons mereka yang ketara berbanding orang dewasa yang sangat sukar dibaca..memang rumit! Best belajar tentang kanak-kanak. adakalanya tak faham, tapi bila belajar dalam psikologi perkembangan, jenis tangisan bayi pun dipelajari, ada tangisan panjang, putus-putus, buat-buat ke, lapar atau sakit.
Kalau saya sedih atau rasa susah hati, saya suka cari masjid ,tempat yang lapang dan satu lagi feveret adalah cari kanak-kanak dan perhatikan  mereka. Kalau tak percaya, cuba try, rasa bahagia sangat kan?? kita akan gelak tak henti tengok gaya mereka. Tempat kegemaran saya masjid uia..sebab ramai sangat kanak-kanak..macam-macam gaya dan budaya ada ..meriah!
Tapi kanak-kanak zaman sekarang perkembangan otak mereka agak cepat berbanding anak-anak kecil zaman dahulu. anak classmate baru darjah 6. Dia dah pandai berbasa-basi n menjaga hati orang. Saya menjerit takut dengan lipas masa naik kereta ibunya..lepas tu adik tu terus cakap “coooomel la kak hazirah ni”sambil cubit pipi saya geram..padahal dia nak cakap “akak ni teruk betul lipas pun nak takut” tapi dia pandai cover ayat walaupun terlihat ketara oleh kami. kami semua tergelak..pandai nya dia cover ayat..mak dia pun mengakui..hurm,bijak-bijak!

~zaman kecik2:saya dan kak lang kat mekah~
Tarbiyah aulad
Sebab tu ibu bapa masa kini tak boleh ambil remeh dalam mendidik anak-anak. perlu tuntut ilmu sebab kanak-kanak masa kini lebih bijak berfikir bukan macam anak zaman dahulu lebih suka ikut sahaja.. kena hormati dan bijak meraikan pandangan anak-anak dan biar mereka explore sesuatu perkara tetapi dalam pantauan kita supaya dia jadi orang yang kreatif dan berinisiatif besar nanti.  
Boleh baca banyak buku-buku psikologi ibu bapa dan anak-anak, dalam buku tarbiyatul aulad fil islam karangan Abdullah Nasih Ulwan, beliau banyak menceritakan bagaimana kita nak mendidik anak-anak cara islam. 
Saya da try banyak kali pada anak-anak sedara saya. Kenapa kita cakap dengan seorang budak sekali je dia dah dengar berbanding orang lain yang guna leteran/marah2 /pukul dia pasti akan berdegil, menjerit dan mengamuk..sebab kanak-kanak  tu dah tahap boleh berfikir..kenapa tak petik suis rasional dia..
Ada banyak perkara yang ibu bapa perlu tahu tapi disini cuba tekankan satu perkara sahaja yang cukup penting Iaitu konsisten! Ia sangat dititikberatkan oleh pakar psikologi terhadap ibu bapa dalam mendidik anak-anak.
 kat bangladesh-lawat along
Konsisten
Konsisten ini sangat penting dalam modifikasi tingkahlaku. nak buat peneguhan, dendaan, pelenyapan habit dan apa jua tingkahlaku baik yang kita nak wujudkan dalam diri manusia semua boleh guna teknik-teknik psikologi yang ada, tapi jika tak KONSISTEN (ISTIQAMAH) semua teknik pun takkan berjaya. Dalam didik anak-anak, displin yang konsisten memberikan mereka rasa perasaan selamat dan stabil. inkonsistensi pula akan membuatkan anak-anak keliru dan dunia mereka jadi unpredictable.
Cth tak konsisten yang sering dilakukan ibu bapa. :
1)    cakap lain, buat lain- cth: kita cakap pada anak“kalau tak makan sayur tak boleh main basikal”.tapi bila kita rasa kesian, kita bagi jugak. patut kena tegas dan konsisten

2)    buat kenyataan yang kita tak maksudkan- cth: “kalau tak diam, abah berenti kereta, pi jalan kaki balik rumah!”-apa yang kita cakap biar kita benar-benar maksudkan, kalau tak anak tu buat main-main je nanti.

3)   penyataan yang berlebih-lebihan- cth: tak kemas mainan, tak boleh tengok tv  sampai bila-bila (err..logic ke cakap gitu)

4)  ubah ‘tidak’ kepada ‘ya”- ni terutamanya nak diamkan anak-anak yang menjerit-jerit kat kedai. Kalau kita tak mahu belikan mainan tu pada dia..kena tegas, jangan lepas tu bli pulak


5)  tak cek samada anak tu dah buat apa yang disuruh- cth: kita suruh dia kemas katil, terus gi cek, dan lagi baik terus bagi peneguhan pada dia, cth cium atau peluk dia..jangan tangguh-tangguh..ni akan buat anak sentiasa ambil serius dengan arahan kita dan rasa dihargai

6) incongruen/peraturan bercanggah- abah kasi makan askrim, ummi pula tak bagi..mana satu ni? patut pasangan kena sama-sama setuju pada satu-satu peraturan dan hormati, jangan remehkan peraturan yang ditetapkan pasangan anda kepada anak.


7)   tak maknakan sesuatu yang dikatakan - anak-anak ni menunggu je bila mak abah dia akan maknakan apa yang mereka kata. Cth :anak dia mencarut, “eippp, abah rotan kang”..tapi tak buat-buat pun.esok dia buat lagi..abah dia cakap yang sama tapi tak buat pun..

8) respon berbeza pada tingkahlaku yang sama- cth; adik sepahkan bilik, mak tak marah, kakak sepahkan bilik kena marah (ikut mood mak ketika itu, kalau rasa nak marah baru marah.patut kena konsisten.siapa pun sepahkan bilik kena marah)
pernah tgk kejadian ni berlaku..abah dia tertumpahkan air kopi mak dia buat donno je, anak dia tertumpahkan air kena tempeleng..eii geram rase tgk mak ayah camtu. Kesian budak tu, konpius dia..padahal benda yang sama..dua-duanya tak sengaja..patut layan anak tu cara yang sama..kalau nak nasihat anak, nasihat abah dia jugak..baru konsisten. 


>>masa belajar dalam kuliah, dah berangan camna nak didik anak sendiri..uhuh..memang susah sebenarnya nak didik anak, tanya mak abah masing-masing. Hebatnya mereka berjaya besarkan kita! ALLAH2X..
kisah saya sendiri:kecik2 mak abah konsisten pakaikan tudung sejak 2 tahun lagi..sampai darjah satu nak masuk lumba lari..mak dandan rambut..tetiba tanya mak.."lari tak kena pakai tudung ke?"..mak saya senyum "owh, kakak nak pakai tudung ye?" gitula mak abah saya didik konsisten sampai bila nak buka rasa segan walaupun kecik lagi..
kdg2 terpikir, kalau dah ada anak sendiri nanti, takmau langsung bagi mereka dijaga pada orang lain..sebab proses pembesaran anak –anak tu penting sangat dipantau, hurm,,kalau gitu, adakah perlu jadi suri rumah spenuh masa? persoalan yang membelenggu diri saya~wallahualam

 my brother-musthaqim^_^

3 comments:

.:Ismi Farha:. said...

alhamdulillah, artikel yg bermanfaat.. terfikir juga bagaimana anak2 acuan kta nanti. its all about preparation.. so, kna bersedia.kak lang =)

Ummu Thahirah said...

Terima kasih adik! minta copy ye? Thank you!

hazyra said...

ismi farha-sdang psiapkan dri~, ummu thahirah- sila2..slmt ye, bakal ibu.hee