::ASSALAMUALAIKUM~PEACE BE UPON US :: AHLAN WASAHLAN:: SELAMAT DATANG

Saturday, December 12, 2009

~belajar dari pengalaman~





Bismillahirahmanirahim..didalam sedikit ruang2 kosong ..(tengah fikir modul untuk jambori nisa yg bakal tiba..)hehe..cuba coretkan sesuatu buat adik2  ym tersayang yang sentiasa bertanya dan berkongsi masalah..pelbagai masalah yang adik2 lontarkan..ade yang tak minat kos..ade nak tuka kos..ade yang fail exam..ade yg low self esteem..ade juga yang mslh keluarga. masalah sosial ..akak cuba kongsi sikit pandangan.. almaklumlah nak jadi ahli psikologi..
“akak..kite takde kelebihan..kite nak jadi ape?”
“ape cite2 awak??”
“Nak jadi ustazah ..tapi tak pandai cakap..”
Kata saye “aitt..ustazah2 yang ade kat dunia ni pun lahir2 tak pandai cakap dik..mne der orang lahir2 pandai cakap..sume kene blaja..cuba dulu baru tau..”
“Habis saye da amik  business...”
“klu minat agama..tak semesti jadi ustazah..dan kalau kurg kemahiran bercakap..cuba menulis..tulislah kat blog”
“tak pandai tulis..tulis abc bolehlah..”
Macam-macam cadangan saya buat adik ni..namun pandai aje dye wat alasan.. saba yo lar..
“Ape kelebihan kite ni??”
setiap orang ada bakat dan kebolehan..cume kite tak nampak..cuba bukak ruang hargai diri..terima diri seadanya ..maksimakan potensi diri..jangan manjakan diri..
namun bakat aje tak cukup.. kene bijak manfaatkan ruang dan peluang yang ade..be at right time at right place!!

untuk  adik yang sedang keciwa tu..jangan sedih lame2..jangan pernah merasa gagal kerana peluang mencuba tu sentiasa terbuka..right???
Manusia  merasa kegagalan kerana tak menghargai pengalaman yang ada....cuba belajar dari pengalaman ..itu yang terbaik..
Seringkali adik2 yang bercerita pasti bunyinya macam tak puas hati dengan apa yang ada..kene ade rasa bersyukur dik..
Kenangan baik atau burukk..pahit..manis..masin..tawau  atau kelat sekalipun..kita kne cantumkan jadi rangk a terbaik sebuah perjalanan dalam kehidupan..jangan pernah buang mana-mana chapter dalam hidup..kerana..cerita akan jadi tak lengkap..malah tak sempurna
Andaikan anda membaca novel..anda hanya baca part-part yang menarik dan tinggalkan part-part yang tak best..anda pasti tak tahu kenpa sesuatu berlaku, kenapa ini berlaku..rasa tak lengkap bukan?
setiap pengalaman orang berbeza dan pengalaman itu menjadikan anda berlainan dengan orang lain..sekaligus menjadikan anda seorang yang sempurna..
Sye juga banyak pengalaman-pengalaman yang kalau ade orang dengar..orang kata tak best..tapi bagi saya…semua pengalaman itu baik..sebab kita sentiasa belajar..our life is a learning process..orang yang tak belajar dari pengalaman adalah orang yang rugi…
Saya ada sahabat  yang sentiasa positif..insyaallah bakal ahli psikologi juga..memang kalau cerita masalah..ia tak jadi masalah..ia jadi hikmah..kalau cerita sedih..tak jadi sedih..ia jadi ceria..bila cerita gembira ..ia bukan setakat gembira ..ia akan jadi nikmat sekaligus bersyukur..
bila cerita pengalaman dengan sahabat saya yang punya adik  berdik seramai 13 orang ..saya tahu sebenarnya susah..namun die kata bahagia..dia pernah gagal tapi dapat bangkit semula dengan baik..saya juga pernah menceritakan pengalaman sendiri yang bila diceritakan pada orang lain..tak ramai yang mengambilnya secara positif..tapi bila cerita dengan sahabat saya ni..saya rasa senang..pengalaman yang banyak mengajar....kami senyum sama-sama..malah  bersyukur sangat dengan apa sahaja yang Allah datangkan..jarang2 saya jumpa orang yang macam tu..menghargai setiap inci kehidupan..
Tak semua orang akan rasa apa kita rasa..sebab tu anda istimewa diuji dengan ujian yang jarang-jarang orang lain terima..jadi mujahadahlah wahai adikku..apa yg terjadi dalam hidup tu..jadikan kita kuat..kalau kite tak rase..kita tak tau..betul tak??
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." - Surah Al-Imran ayat 139
Ok adik2 yang comel..antum2 ni sume muda2 lagi ..banyak lagi kene belajar dari hidup..jangan asyik merendahkan diri ..yang penting u  should know yourself better than anyonelse..discover your potential..insyaallah antum sume hebat!!!
~in the middle of difficulty lies oppurtunity~=)

No comments: