::ASSALAMUALAIKUM~PEACE BE UPON US :: AHLAN WASAHLAN:: SELAMAT DATANG

Tuesday, December 8, 2009

Terbunuh dengan masa??!



Sebelum mula topic  nak ucap syukur..Alhamdulillah..terasa ikatan ukhwah yang kuat dan kefahaman yang lebih apabila pergi ke kongres mahasiswa Selangor baru2 ni..Insyaallah  akan cuba perkenalkan apa itu permasis iaitu persatuan mahasiswa Selangor dalam entri kemudian  untuk menginvite kawan2 mahasiswa Selangor  join bersama..
Apa yang paling seronok dapat jumpa sahabat2 satu sekolah..dan kini kami didalam satu jamaah..alhamdulillah..sungguh  tak sangka..Dan bertemu semula shabat 2 selangor ..alumni  matrikulasi kedah ..serta bertemu sahabat2 seperjuangan kawasan Gombak..insyaallah selain bergerak di kampus..akan cuba komited dalam dakwah untuk anak negeri  lebih2 kawasan sendiri..
___________________________________________________________________________________


Cuti2 ni..kontek2 rakan2 yang lama tidak bertemu..macam2 cerita..kesian pula pada sahabatku ain yang kemalangan dikala cuti..muke berparut sedikit..namun saya sendiri slalu aje jatuh..baru2 ni jatuh pulak kat ktm..hadoi..malu betul..nasib baik sume org pandai cover..takdela sye rase malu sgt..
Tersenyum  seketika mendengar kwn2 mengomel “ko ni cuti..ke tak cuti..same je..ade je hal ko..busy memanjang..”
Sebagai ahli gerakan islam..yang mendokong perjuangan rasulullah..memang kita takda istilah cuti..mungkin cuti semester dapat merasai  sedikit kelapangan merehatkan tubuh badan namun masih tiada istilah berehat  ..kerana otak mesti sentiasa berjalan..minda mesti sentiasa diasak..kalau otak kita bercuti..nanti hati kita mati..
.. Pepatah Arab ada menyebut:
"Statiknya air akn merosakkannya, statiknya pemuda (dgn byknya masa lapang ) akan membunuh dirinya"

Malah dalam kita beramal ibadat pun..takda istilah cuti..cth hari2 solat..tetiba  rasa penat nak solat..”ok  2 tiga hari ni..kita takyah solat…off dua tiga hari..esok2 sambung balik..” boleh ke camtu..??
Tentu  tak boleh..
Ada sahabat2 kata..cuti ni buang masa..tapi tak sebenarnya kalau kita pandai manfaatkan peluang..jadi cuti2 yang tinggal bberapa hari je lagi ni..manfaatkan sahabat2..kelapangan diwaktu cuti..tambahkan amalan.. membaca dan hadiri ceramah2..mantapkan tsaqofah dan kefahaman..
Selain itu..saya rasakan elok sangat mantapkan skil2 edit gambar..wat movie ker..blaja flash ke..menulis ,melukis..memasak..kerana kemahiranyang ada jangan disia-siakan…kemahiran yang ada adalah potensi besar dalam meluaskan jaringan dakwah..
Saya sendiri bila ade program…maulidur rasul...orang mintak slide..powerpoint..artikel..baru terkedek-kedek nak buat..clash pulak dgn assignment dan kuliah..kan susah..jadi cuti2 ni la..kite buat..takde la kelam kabut nnti..
Selain itu..boleh je wat reunion ..mungkin kita rasa keluar dengan kawan buang masa..tetapi  klo kita bijak manfaatkan..sebenarnya dapat mengeratkan ukhwah.. apabila menjaga  adab-adab..insyaallah pertemuan itu menjadi sangat bermakna dan diberkati Allah..jangan reunion sekadar sembang kosong…
So akhirul kalam..berkira-kiralah anda dengan masa yang allah beri..jangan sampai anda terbunuh dek masa lapang yang ada(^_^)

No comments: