::ASSALAMUALAIKUM~PEACE BE UPON US :: AHLAN WASAHLAN:: SELAMAT DATANG

Thursday, June 12, 2008

isu fotokopi

Isu fotokopi ni mmg da lame sye pikirkan..boleh ketidak sbnarnye..sbb mase saye kat matrik saye jugak terlibat ngan kes me'rompak' nih ..dgn syoknye membeli buku2 photostat ni... buku bio,fizik ,math..buku2 latihan...dan jualan buku2 photostat ni sgt meluas dan popular skali..sehingga takde satu makhluk pon nk bli buku ori… hari ni saye rayau2 kt blog ustz zaharuddin terbace isu fotokopi….

Sparuh part ini saya ambil dr zaharuddin.net

Namun begitu, menurut sebahagian ulama, sekiranya para pelajar ingin menggunakan software untuk komputer peribadinya dan bukan untuk perniagaan, hukum mungkin lebih ringan terutamanya jika pelajar ini benar-benar ketandusan wang untuk mendapatkan yang original. Sedangkan ia amat memerlukan komputer dan perisiannya untuk tujuan pembelajarannya. Tatkal aitu, ada ulama yang mengharuskan atas asas : -

a- ‘Hajat Mendesak' dan kedudukan kewangan bermasalah. Berdasarkan kaedah Fiqh :

الحاجة تنزل منزلة الضرورة عامة كانت أو خاصة

Ertinya : "Suatu keperluan yang boleh jatuh dalam kategori terdesak samada ia berbentuk umum atau khusus" (Al-Ashbah Wa An-Nazair, hlm 89)

b- Hanya untuk kegunaan peribadi dan tidak dikomersilkan.

c- Bertempoh, ertinya apabila kedudukan kewangannya sudah baik, ia perlulah membeli yang original.

Demikian juga halnya keadaan para pelajar di Universiti. Sebagai contohnya terdapat pensyarah yang menjadikan buku tertentu sebagai silibus dan bahan rujukan. Setiap subjek mungkin sehingga 5-6 buku digunakan.

Sudah tentu, pelajar tidak mempunyai budjet untuk membeli buku-buku tersebut yang mungkin amat tebal dengan harga tinggi. Lalu tatkala itu, pelajar DIBENARKAN mem'fotostat' halaman TERTENTU yang berkait dengan pembelajarannya, ia juga diharuskan kerana hajiat.

Kembali kepada kes saudara, jika benar-benar saudara menghadapi kesukaran wang (hanya saudara dan Allah yang tahu) untuk membeli yang original, terdapat keringanan untuk anda menggunakan yang produk tiruan itu dulu buat sementara waktu. Ketika perniagaan sudah dapat menjana keuntungan yang baik dan stabil. Tiada lagi ‘keperluan mendesak', maka tatkala itu WAJIBLAH untuk bertukar dan membeli yang original.

Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

jadik..lege rsenye..sye cube la gak tanak photostat2 ni sb kesian kat org jual buku..tade spe nk beli..sume photostat jer..sye pulak mestila pilih photostat sbb lebih murah dan saye pantang tol klo tade buku nih…saye mmg akan cube dptkan buku2 rujukan…terpulang sama ade bli atau photostat..mmg sye tak boleh idop tanpe buku and tak ske pinjam buku kat org..tapi saye suker sgt klo org pinjam buku kt sye..klo boleh saye msti ade sndrik jugak..senang..bole conteng2..tapi hnye buku pelajaran je la..klo bku novel or komik..mintak ampun nk beli..baik bce on9 or pinjam je..huhu..um..adikku mmg rajin bli komik..tumpang bce je la…untung diri ini..huh!!







buku bio kesayangan and one of my feveret comics..conan



No comments: