::ASSALAMUALAIKUM~PEACE BE UPON US :: AHLAN WASAHLAN:: SELAMAT DATANG

Monday, December 21, 2009

“Jika takut dilamar perpisahan….


..Usah merisik salam pertemuan..”
sambut kami beramai-ramai. Kami sentisa mengulang kalimah itu sebelum pulang .. seolah-olah trademark buat faci2 dan ajk muslimat BETTER o9 (best mukmin for leading future)..adik2 peserta kata.."wah..best la kak ayat tu..jiwang.."sape yang reka?? kami sama-sama la..."
em..jiwang2 pun.. cuba hayati maksudnya.. sukar sebenarnya apabila bertemu ..bimbang andainya..kami gundah apabila berpisah..namun kami kuatkan hati..bertemu berpisah kerana Allah..
Sahabat..merasai kemanisan dalam ukhwah itu ..sesuatu yang cukup indah.Mehnah dan tribulasi dilalui dengan hati yang lapang dan terbuka…apabila perjuangan dan matlamat yang sama ..LILLAHI TAALA..menjadikan luka itu suka, duka itu gembira..
Keramatnya ukhwah,
Melangkaui hubungan darah
Kasih sayang kerana Allah
Tonggak kekuatan dalam jamaah
Digubah dengan acuan aqidah
Tak seorang dibiar gundah
Andai ditakdir rebah,
Seribu membahu gagah
Moga hatimu tabah
Menempuh segala mehnah
Andai ingin diluah
Diri ini sedia bersama  menanggung resah
-credit to kak farhah-


Alhamdulillah..menjadi fasi adik2 ..dari pelabagai sekolah agama sekitar selangor SAMER,SAMBEST,SAMTTAJ dll ,banyak yang dipelajari dan mempelajari..seorang daie sentiasa bersedia untuk  ditarbiah dan mentarbiah..namun apa yang dikongsi disini,..pentingnya ukhuwwah dalam berdakwah…
 “em..saya naqibah..usrah saye kan kak....sebulan sekali..”kata asiah
“eh..usrah kitorg..seminggu sekali..”kata zainab
“ha..cube kongsi kenape usrah awak sebulan sekali..kenape usrah maa’zatil, farhah dengan zainab boleh seminggu sekali..”
“ha..tula..camne korg buat ea..anak2 usrah saye tak minat nak datang..ade je hal..masing-masing macam sibuk..”
Um..kitorg slu wat game..kdg2 makan2..kakak usrah saye sanggup belanje..best..”kata adik2
“Lagi satu..buatla  program best2 sket..kitorg penah wat jalan2..dan usrah bukan setakat duduk bincang silibus jer”kata adik yang menjadi naqibah.
Apa yg nak disampaikan disini..nak tarik ahli usrah atau mad’u bukan bergantung bestnya sesuatu aktiviti dalam usrah..tapi ukhwah… perlunya keterikatan ukhwah antara ahli..maka,pendekatannya dengan cara beraktiviti, makan bersama, bermain dan berbincang la dapat eratkan ukhwah..
Andai kita sekadar bertaaruf  dan berhalaqah semata..namun tidak makan bersama, tidur bersama, beraktiviti bersama..kita takkan mengenali mad’u dengan dekat..maka usaha dakwah tidak dapat berjalan lancar..



Akhir kalam..semoga ikatan ukhwah ini berkekalan..buat sahabat2 adik2 syababgen 1.. (asiah,farhah,hafizah,maazatil,faizah dan zainab)dan buat fasi2 better 09( kak masyitah,ilyani,mardhiah, mufidatul,kak farhah,nabilah) semua fasi muslimin,ajk muslimin muslimat..seronok bekerja bersama kalian..alhamdulillah..ukhwah itu indah..bertemu berpisah kerana Allah..(^_^)

6 comments:

Unknown said...

salam..kak..ya Allah gambo jd 'ult bulu pndai' tu akk tyg..teringt balik mse kt sne..seronok jlinkan ukhwah..tp sygnye mulut ni brt nk b'tnye,b'ckp dan b'kongsi pendpt mse LDK ngn aktiviti kump..
~hafizah~
peserta muslimt better 09

hazyra said...

Wsalam..hehe..seronok tgk adik2 main ulat bulu pndai..itule..hafizah malu2 kucing..tape2..insyaallah program2 len byk lg..biasakn dri bckp..muslimat mantop!!

iman sayyidah said...

salam dik..wah2, gi jgk ye..jelesnya..sedih xdpt pegi wlpn ada mghntar adik2 samtaj gi sna..

hazyra said...

w salam..takpe kak..nt ade lagi yg akn dtg..ni bru syabab gen1..~

masYie said...

Salaam...
zyra tak aci...
huhu...
eee,,..

hazyra said...

ape yg tak aci nye kak..kn sye da btw ari tu..hehe..sye sian kt diorg yg handle tu..dua tiga kali dowg ajak..kuikui..